Identitatea si libertatea omului in Ortodoxie - Pavel Chirila

Vrajmasii libertatii noastre exterioare sant relatiile sociale seculare, sistemele politice, instantele guvernamentale, instantele sociale si uneori instantele juridice laice. Cei ce vor sa ne margineasca libertatea sant liberi s-o faca, iar noi santem liberi sa ne impotrivim.
Aparitia acestei carti exprima inca o data duhul prorocesc al Bisericii. Dumnezeu ne-a inzestrat cu o libertate absoluta, incat mantuirea este rodul unei indreptari si inaintari libere spre Ziditorul nostru. Libertatea interioara este in inima noastra, este tezaurul adancimii inimii. Ea nu poate fi sechestrata, nu poate fi capturata, nu poate fi desfiintata. Libertatea exterioara a Crestinilor a fost, este si probabil va fi tot timpul in primejdie. Vrajmasii libertatii noastre exterioare sant relatiile sociale seculare, sistemele politice, instantele guvernamentale, instantele sociale si uneori instantele juridice laice. Cei ce vor sa ne margineasca libertatea sant liberi s’o faca, iar noi santem liberi sa ne impotrivim.

Ateii, cand refuza cipurile, se refera la demnitatea umana. Crestinii, cand refuza cipurile, sant indreptatiti si de dogma puternica a chipului lui Dumnezeu in om. Cred ca pentru credinciosii din Romania pozitiile oficiale ale celorlalte biserici ortodoxe sant la fel de pretioase ca si cand ar fi venit din partea ierarhilor nostri.

Biserica Ucraineana considera informatiile electronice un „amestec silnic in taina vietii,” „forme care au inrudire tipologica cu limitarile vremurilor apocaliptice,” Patriarhia Rusa vorbeste despre „refuzul simbolurilor hulitoare,” membrii adunarii de obste a Muntelui  Athos ii roaga pe guvernanti „sa respecte poporul Grec,” iar Biserica Greciei vede in biometrie o „amenintare de cosmar” si „o provocare si o sminteala pentru poporul nostru Crestin ortodox.” Pr. Prof. Dr. Gheorghios Metallinos de la Facultatea de Teologie din Athena scrie astfel, legat de aceasta tema: „Crestinul, in orice imprejurare, actioneaza ca persoana si pozitia sa nu este rodul vreunui ordin de la vreun centru coordonator, ci de la harul care locuieste intr’insul.” Probabil ca omul nu se poate pune de-a curmezisul evolutiei apocaliptice a timpului istoric. Dar „lupta cea buna” este mantuitoare, caci neindoielnic ne aduce cununa...